Mediální obraz fanoušků

Fotbal je zpátky! Ten pravý fotbal, který nás tak všechny baví. Se vším všudy, s fanoušky zpět v hledišti! Po dlouhé době se opět můžeme na tribuně setkávat s rodinou a přáteli. Pokecat o životě, probrat novinky a především sledovat hru, kterou milujeme a fandit týmu svého srdce. A i když se v pohárové Evropě českým klubům zatím moc nedaří, ta možnost u toho být a vidět plné tribuny je nenahraditelný zážitek. Fanoušci jsou nezbytné koření fotbalu. Ale proč se na nás spousta nezaujatých lidí dívá stále skrz prsty?

 

Fanoušci fotbalu jsou hloupí burani, agresivní zvířata, divoši, šílenci... Jen malý výčet nesmyslných stereotypů, které média utváří v hlavách neznalé široké veřejnosti.

 

Zuzana Hejnová, Marta Jandová, Petra Kvitová, Eva Samková, Barbora Špotáková, Libor Bouček, Miroslav Donutil, Vojtěch Dyk, Ladislav Hampl, Vojtěch Kotek, Michal Krčmář, Jiří Mádl, Leoš Mareš, Jan P. Muchow, Jaromír Nohavica, Ondřej Novotný, Ondřej Pavelka, Jan Pirk, David Prachař, Jan Révai, Luděk Sobota, Jiří Strach, Karel Šíp, Jakub Štáfek, Ivan Trojan, Ondřej Vetchý, Josef Vojtek atd.

 

Co mají tito lidé společného? Jsou to primitivové? Ne, všichni to jsou uznávané špičky ve svém oboru a všichni patří mezi nás. Patří mezi velké fanoušky fotbalu.

 

Způsob, jakým média informují o fanoušcích, hraje velmi důležitou roli ve vnímání fanoušků v očích jejich čtenářů, resp. posluchačů a diváků. Jinými slovy média ovlivňují masy lidí. A protože bulvár v prodejnosti válcuje kvalitní žurnalistiku, média jen straší a předhání se, kdo získá větší pozornost na úkor toho, kdo přinese šílenější zprávy.

 

Běžně jsme tak svědky, kdy jsou jednotlivé články a reportáže do značné míry zkresleny. Novináři přehání, úmyslně vytrhávají z kontextu, opomíjejí názorový pohled ze strany samotných fanoušků, používají ilustrační fotografie z jiných incidentů apod. Ve výsledku tak zcela pozměňují realitu a vytvářejí zbytečné mediální fámy.

 

Tento senzacechtivý způsob informování o fotbalových fanoušcích ukazuje problémy v oblasti násilí a výtržnictví jako daleko znepokojivější, než ve skutečnosti jsou. A to je přesný příklad fenoménu zvaného social proof. Větší medializace násilí fanoušků vyvolává nejenom přesvědčení o pravdivosti takového tvrzení, ale navíc inspiruje k vytváření násilí více lidí. Média tak svým stylem publikování de facto násilí nepřímo podporují, vnáší do lidí strach a vyhání je ze stadionu.

 

Proč místo takového zveličování naopak raději média nevytváří pozitivní obraz a nebudují skvělou pověst českých fanoušků? Námětů na krásné reportáže je spousta.

  • Několikahodinové vynaložené úsilí v rámci tvorby nádherného chorea, které následně obletí svět.
  • Fanoušci svým neuvěřitelným fanděním dohnali domácí tým k vítězství.
  • Pevné celoživotní přátelství, pouto a láska mezi fanoušky.
  • Životní příběhy fanoušků, kteří přes veškeré peripetie zůstali vždy oddáni svému klubu.
  • Solidarita mezi fanoušky a podpora nejrůznějších charitativních projektů.

 

Ano, i takoví jsou fotbaloví fanoušci. V médiích ale podobné zprávy nemají bohužel žádný prostor. Fanoušci jsou normální, slušní lidi a na tribunách je skutečně bezpečno. Vemte své ženy a děti a pojďte na fotbal. Protože být fanouškem fotbalu je skvělá záležitost.